Friday, December 11, 2009

Sarawak Day 1

Ini adalah ringkasan perjalanan kami sepanjang 4 hari ke Sarawak baru-baru ini...

Sebenarnya, percutian kami ke Sarawak telah dirancang sejak bulan Jun lalu.. Abah telah belajar2 membeli tiket Air Asia secara online. Walaupun tak dapat pada harga termurah, pun begitu lebih kurangnya 5 seat pergi balik kami dapat pada harga RM950.00 termasuk caj untuk seorang bayi.. yg berumur kurang 24 bulan.. Siapa lagi kalau bukan empunya blog ini... Nawal Sofiyyah.

Kami ke LCCT Air Asia (pun buat pertama kali) pagi Selasa 1 Dis 2009 dihantar oleh Uda, Cik Ajah dan Kak Long Amni. Kami tiba di sana kira2 dua jam sebelum waktu berlepas. Excited sangat la katakan.

Abah pun ke kiosk Air Asia untuk self-check in. Tapi komputer kata tak valid pulak. Mula la cuak.. dah la kita ni first timer. Tengok orang lain guna sebelum tu, senang je dapat boarding pass.

Selepas itu barulah kelihatan, kaunter check in untuk penerbangan AK **** telah dibuka. Abah pun menyorong troli untuk ditimbang dan mendapatkan boarding pass. Semuanya memerlukan dokumen perjalanan (KP @ sijil kelahiran) Memang abah dah bawak 4 helai surat beranak tu.

Jam 11.00 pagi kami masuk ke balai berlepas. Menanti pula di depan Gate 3. Nawfal yg terlalu bersemangat nak naik kapal terbang terus mengajak kami naik di Gate 2 (menuju ke Kota Kinabalu)
Apa lagi, jenuh juga nak memahamkannya flight itu ke tempat lain. Mujur la dia dapat juga menerima nasihat (setelah puas menjerit-jerit.. "nak naik kapaltobang!")

Jam 11.30 Gate 3 mula dibuka. Orang telah beratur panjang untuk pemeriksaan boarding pass. Kami relax la dulu duduk sebab line terlalu panjang. Al-maklumlah.. kalo flightnya penuh 180 orang (- 30 hotseat) . Buat apa nak cepat2.. sebab tempat duduk dah tetapkan.. Airasia.. itu pun kena bayar.. Advanced Seat Request.. sebab nak duk dekat2.. kalo tidak, nawfal di mana.. nawal dgn umi di mana.. abah di mana.. haru biru dibuatnya.

Kami pun dapat la duduk sederet.. (ada 6 seat) Sobihah-Sobirah-Ummi (laluan) Nawfal-Abah-stranger. Abih hati la dapat dok tu.. semua tersengih je.

Bila flight dah nak berlepas, steward suruh duduk elok dan pakai seatbelt. MAKA bermula la.. Nawfal ni tak nak duduk. Dia nak berdiri buat macam dia nak kereta abah dia. Nak tengok tingkap. Abah kata duduk.. taknak.. duduk.. taknak.. WAAAAAAAAAAA.....WAAAAAAA... (satu flight dengar teriakan budak laki terhebat ni) Tapi sebab dia duduk, orang tak nampak muka dia.. suaranya saja mengiringi perlepasan flight ni meninggalkan LCCT KLIA.

Setelah beberapa ketika dalam flight.. Nawfal pun terlena.. aman dunia.. kami pun sampai di Airport Kuching kira2 jam 1.30pm.

Setibanya di sana kami disambut dengan kereta Mercedes. Tauke ni merupakan kawan pakcik abah. Jadi dia yg akan menolong kami sepanjang kami di Sarawak. Kami dibawa ke apartment yg hanya kira2 4KM dari airport.

Petang tu kami terus ke Waterfront. Tak tau pun apa yg bestnya.. saja je pegi.. rupanya ianya berhadapan dgn main bazaar (tempat shopping souvenir) Kami pekena nasi lemak dan cucoq2 ja..

Ptg tu hujan pulak turun dgn lebatnya. Kami balik ke apartment berbekalkan beberapa brgn untuk breakfast pagi esok yg dibeli kat supermarket berhampiran (Premier 101)

sonata anak kancil said...

salam - wow bestnya ke Sarawak kan? tentu pegi ke Kg Budaya - tak pegi sana tak best la kan...kalau 30hb hari tu, sure kita boleh jumpa di LCCT...ngeh3x....1hb sy dah di HCMinh...dah tau beli online baguslah tu...lepas tu boleh pi jauh lagi....sama aje.

tice said...

salams

amboi3 besnyer p cuti2 malaysia nie!!!Kok ada slide show pasai lawatan from the 1st day till balik kan ker best!!!

Cucu2 nanny suruh ler ABi & UMMI letak slide show sini yer?Untuk tatapan nanny n aunty2 n uncle2 yang lein..Syukran3

5 'so' bersaudara... said...

To Aunty Sonata:

insya Allah menyusul.. day 2..

To aunty tice:

Slide show? emm.. akan diusahakan

DUN Behrang 2020 said...

La...dah ke Sarawak rupanya...patut la senyap je...apapun Slmt Cuti2 Malaysia!

GPI said...

Bro. Dun, kalo kami dok di rumah pun senyap jugak... Skrg ni Cuti2 @ Perak...

ASH said...

he he he..
ikan terubuk ada separuh lagi..sparuh dah goreng!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Our Family

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers Lilypie Fifth Birthday tickers Lilypie Third Birthday tickers Lilypie First Birthday tickers