Wednesday, December 23, 2009

Sarawak Day 2

Pagi hari Rabu 2 Dis 2009, kami keluar dari apartment sekitar jam 9.00 pagi.. menunggu kenderaan yang akan membawa kami berjalan pada hari ini. Taukeh Ong tiba dengan kereta Merc nya jam 9.15 dan membawa kami ke pejabatnya. Di sana kami bertukar kenderaan kepada MPV Toyota Gaia dan pemandu pelancong kami ialah En. Rahim. Kami bertolak menuju ke Kg. Budaya, Pantai Damai. Perjalanannya mengambil masa kira-kira 40 minit.

Damai nya.. seindah nama...

Kami tiba di hadapan pintu masuk Kg. Budaya jam 10.15 pagi. Tiket yang dikenakan sebenarnya SANGAT mahal bagi kita.. Namun, memikirkan ianya satu tarikan pelancong yang sangat disebut-sebut, dan kedatangan ke sini bukanlah selalu maka terbanglah beberapa helai nota biru itu...

(Rumah Cina)

Rumah Melayu

(Rumah Orang Ulu)

(Rumah Melanau)

Di sini, pengunjung dapat merasai pengalaman memasuki rumah sebenar 7 kaum utama yang terdapat di Sarawak (Melayu, Bidayuh, Iban, Penan, Orang Ulu, Melanau & Cina) . Setiap rumah mempunyai keunikan tersendiri. Kalau kita nak cari rumah yang 'sebenar'nya di tempat tinggal mereka mungkin kos jauh lebih tinggi.

Masa kami habiskan dalam kampung ini mencecah 2 jam.. dan kami keluar setelah selesai persembahan kebudayaan di panggung yang selesa dengan beberapa persembahan menarik.

Selepas itu, kami bertolak kembali ke Kuching dan Solat di Masjid Negeri Kuching.

Selesai makan di kawasan pekan Satok, kami menuju pula ke Muzium Kucing, yang terletak di atas bukit.. berkongsi bangunan dengan Dewan Bandaraya Kuching Utara.

Kemudian, kami ke Kampung Melayu Gerisik. Di sinilah terletak ramai pengusaha kek lapis. Dan kami memilih untuk singgah di rumah kek lapis ini.

Perjalanan kami pada hari tersebut berakhir dengan abah singgah sebentar di pasar basah Satok untuk membeli sekotak ikan Terubuk masin...

sonata anak kancil said...

cewah ...berlapis2 lah abah kuar kertas biru hijau - tak pe abah - bukan sentiasa nak pegi kan - sekali pegi orang kata - sekali arong borong apa yang patut! aunti love kek lapis & ikan masin !

5 'so' bersaudara... said...

Aunti..

kalo singgah rmh kami.. sempat lg nak merasa ikan terubuk masin... mai la.. bukan jauh.. kurang lebih 225KM je.. atau 2jam stgh driving...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Our Family

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers Lilypie Fifth Birthday tickers Lilypie Third Birthday tickers Lilypie First Birthday tickers